سؤال این نیست که چطور، سؤال این است که کِی؟

190613-dark3

وقتی می­‌خواستم رمان صد سال تنهایی مارکز را شروع کنم، همان ابتدای رمان، زمانی که شجرنامهٔ شخصیت­‌های رمان را دیدم، کمی برایم تعجب­‌آور بود اما برادرم، که خیلی سریع دوزاری‌­اش افتاده بود، زد زیر خنده که این داستان آن‌قدر پیچیده است که بدون یک شجرنامه از پس حفظ کردن روابطش برنخواهی آمد. اگر سازندگان سریال دارک هم همان اول سریال چنین شجرنامه‌­ای را پیوست می‌­کردند، غیرعادی نمی‌­بود؛ کما اینکه به نوعی همان ابتدای قسمت اول از فصل اول این کار را می‌­کنند. دارک محصول کشور آلمان است و به تازگی فصل سوم آن منتشر شده. این سریال با موضوع علمی-تخیلی‌­اش در حیطه­ٔ زمان، یکی از بهترین سریال‌­های چندسال گذشتهٔ نتفلیکس بوده است. فصل اول با امتیاز ۹۵ از سایت راتن تومیتوز نشان از کیفیت بالای سریال دارد.

دارک همانند بسیاری از سریال‌­های روز دنیا، بدون معطلی و هدر دادن زمان، محوری‌­ترین مسئلهٔ داستانش را به ما نشان می­‌دهد. زمان خطی نیست و گذشته، آینده و حال توهمی بیش نیستند. اینکه باور کنیم به غیر از زمانی که در آن زندگی می‌­کنیم، یک گذشته یا آینده­‌ای از خود ما در حال اتفاق افتادن است، تقریباً غیرممکن به نظر می­‌آید، اما آدم­های شهر ویندن (شهری که داستان در آن رخ می‌­دهد) دیر یا زود با چنین مسئله‌­ای روبه‌رو خواهند شد. دارک قصه‌­ای بسیار پیچیده دارد که روابط درهم‌تنیدهٔ شخصیت‌­هایش را نه‌تنها در زمان حال که از گذشته تا آینده دنبال می­‌کند و بی‌وقفه­ گره‌­های جدیدی به آن می­‌افزاید.

حال‌و‌هوای سریال را می­‌توانیم تا حدی نزدیک به کارهای کریستوفر نولان و به خصوص فیلم اینترستلار بدانیم اما این تنها یکی از جنبه‌­های سریال است. کیفیت معمایی و رازآلود روایت، ذهن مخاطب را در این هزارتو بازی می­‌دهد و کاری می­‌کند تا او همچون کارآگاهی که در شهری ناشناخته مامور شده است، سرنخ‌­ها را دنبال کند. اگرچه قتل و گم شدن یک پسرچه در شهر از همان ابتدا در سریال وجود دارد. یعنی جست و جو برای دستیابی به حقیقت.

موسیقی سریال درخشان است و بسیاری از ترک­‌هایش را می‌­توان جدای از خود سریال هم گوش داد. استفاده از نماهای باز از شهر و سپس ورود به زندگی تک تک آدم­‌ها، به همراه صدای راوی­‌ای که روی تصویر شنیده می‌­شود، مخاطب را برای درگیر کردن در قصهٔ این آدم‌ها آماده می‌­کند. ما از همان ابتدا متوجه می‌­شویم که قرار است ناظر یک داستان از زاویهٔ دانای کل باشیم و شخصیت‌­ها به جز آن بخش تاریک زندگی که خودشان هم خبری از آن ندارند، بی‌پرده به تصویر کشیده شوند.

از دیگر ویژگی‌­های دارک می‌­توان به ترکیب مثال‌زدنی بازیگرانش اشاره کرد که سازندگان مجبور بودند برای سه بازهٔ زمانی مختلف از شخصیت‌­هایشان بازیگرانی همسان پیدا کنند. تیتراژ سریال به یاد ماندنی است و به خوبی نشان می‌د­هد که فرم چگونه می‌­تواند در خدمت ایدهٔ اصلی داستان قرار بگیرد. اگر از جلو عقب کردن قسمت‌ها برای فهمیدن روابط پیچیده­ و حل معناهای داستان خسته نمی‌­شوید، دارک یکی از جذا‌ب‌­ترین سریا‌ل‌­هایی است که می‌توانید به سراغش بروید.

 

منتشر شده در سایت آکاس

معرفی فصل اول سریال «دارک» | سؤال این نیست که چطور، سؤال این است که کِی؟ – آکاس (acas.media)

نوشته های مرتبط

Leave a comment